r Skip Navigation Links
صفحه نخست
آيين نامه ها
مرکز آموزشهای آزاد
سامانه سما
اتوماسیون اداری
اطلاعیه ها
اخبار
لينک هاي مفيد
جستجو
l 
 

Skip Navigation Links
ساختار سازمانی و افراد
آيين نامه ها
فرم هاExpand فرم ها
تقویم آموزشیExpand تقویم آموزشی
رشته های تحصیلیExpand رشته های تحصیلی
سرفصل مصوب رشته ها و چارت آموزشی Expand سرفصل مصوب رشته ها و چارت آموزشی
تحصیلات تکمیلیExpand تحصیلات تکمیلی
امور دانشجویانExpand امور دانشجویان
مرکز آموزشهای آزاد
کتابخانه مجازی
نرم افزارهای مورد نیاز
سوالات متداول
آلبوم تصاویر
اختراعات و نوآوري هاي دانشجويان
مقاله هاي ارائه شده توسط دانشجويانExpand مقاله هاي ارائه شده توسط دانشجويان
صفحه اصلي
تماس با ما
     

آموزشی

آموزش الکترونیکی (مجازی) چیست؟

آموزش الکترونیکی نوعی از آموزش غیر حضوری است که عمده فعالیت های آموزشی از قبیل ثبت نام ، انتخاب واحد ، دریافت مطالب درسی و شرکت در کلاس های درسی از طریق شبکه کامپیوتری متصل به اینترنت و بدون حضور فیزیکی دانشجو صورت می گیرد. 
 

ویژگی ها و مزایای آموزش الکترونیکی

  1. عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو
  2. بسیار اقتصادی است و به سهولت در هر زمان و مکان قابل دسترسی است .
  3. کاربران می توانند بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی آموزش ببینند.
  4. استمرار آموزش امکان پذیر است. تمامی افراد شاغل برای کسب مهارت ها و دوره های خاص می توانند از این سیستم بهره مند شوند.
  5. ذخیره کردن منابع اطلاعات و انتقال آنها بسیار آسان است.
  6. محدودیتی برای تعداد کاربران کلاس های همزمان وجود ندارد.
  7. استفاده از فناوری های نوین باعث تعمیق آموزش و بالا بردن کیفیت آموزش در این سیستم می گردد.
 

حداقل مهارتها و امکانات لازم برای تحصیل در این دوره

چون در این سیستم ارائه دروس به صورت الکترونیکی و ازطریق اینترنت می باشد بنابراین
  • داوطلب می بایست آگاهی لازم جهت استفاده از کامپیوتر و اینترنت را دارا باشد تا بتواند از کلاس های ارائه شده بصورت الکترونیکی علاوه بر محتوای درسی بارگذاری شده در ال ام اس استفاده نماید.
- برای دروس ارائه شده بصورت آنلاین، در ساعات خاصی امکان ارتباط (آنلاین) دانشجو با استاد درس مربوطه وجود دارد که دانشجو بایستی دراین ساعات در کلاس های راه دور همزمان (آنلاین) حضور یابد و سوالات و پاسخ خود را از استاد درس دریافت کند . بدیهی است که ارتباط با استاد در غیر از این ساعات بصورت غیر زنده و از طریق امکانات ارتباطی ال ام اس یا ایمیل صورت می پذیرد.
 
داوطلب می بایست دارای خط اینترنت پرسرعت باشد تا بتواند از کلاس های مجازی بصورت بهتر و با کیفیت بالا استفاده نماید.


نحوه پذیرش دانشجو

دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی سهند از چه طریقی دانشجو می پذیرد؟

پذیرش دانشجو در این دانشکده فقط از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد. شرایط و نحوه پذیرش دانشجو هر ساله در دفترچه های راهنمای این سازمان درج می گردد.

آیا پذیرفته شدگانی که تا پایان شهریور همان سال از پیش دانشگاهی فارغ التحصیل نشده اند می توانند ثبت نام کنند؟

خیر- تنها پذیرفته شدگانی می توانند در دانشکده ثبت نام نمایند که تاریخ اخذ مدرک پیش دانشگاهی آنها حداکثر 31 شهریور همان سال باشد.

آیا برای دانشجویان مشمول خدمت سربازی بعد از پذیرش در این دانشکده، معافیت تحصیلی صادر می شود؟

بله- برای دانشجویان ذکور معافیت تحصیلی صادر می شود.


اعتبار مدرک تحصیلی

آیا مدرک فارغ التحصیلان دانشکده آموزشهای الکترونیکی، معتبر است؟

به فارغ التحصیلان دانشکده آموزشهای الکترونیکی، مدارک مرسوم دانشگاهی به نام دانشگاه صنعتی سهند تعلق می گیرد.
مطابق نظام نامه یادگیری الکترونیکی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانش آموختگان دوره های الکترونیکی(مجازی) می توانند در تمامی مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و از مزایای استخدامی و اجتماعی همانند سایر دانش آموختگان برخوردار گردند.
 


مرخصی

زمان ارسال درخواست مرخصی چه موقعی می باشد؟

دانشجو چنانچه درخواست مرخصی داشته باشد باید قبل از شروع ترم در بازه زمانی مشخص شده توسط آموزش فرم درخواست مرخصی تحصیلی را تکمیل نموده و به آموزش از طریق لینک مربوطه در ال ام اس(که در بازه اعلام شده فعال می شود) ارسال نماید. 

آیا دانشجو در مرخصی تحصیلی باید شهریه پرداخت کند؟

بله- باید شهریه ثابت را به شماره حساب دانشکده آموزشهای الکترونیکی:

IR 950100004001075403018321

با شناسه واریز

350075454122700004010711110006

بانک مرکزی به نام درآمدهای اختصاصی دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی سهند واریز نمایند.

هر دانشجو به مدت چند نیمسال می تواند از مرخصی استفاده کند؟

 دانشجوی مقطع کارشناسی می تواند حداکثر به مدت دو نیمسال (متوالی یا متناوب) از مرخصی تحصیلی یا حذف ترم استفاده نماید.

 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد می تواند حداکثر به مدت یک نیمسال  از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.


آیا دانشجو پس از انتخاب واحد برای ترم جدید می تواند برای همان ترم درخواست مرخصی بدهد؟

خیر- امکان ندارد

چه زمانی می توان درخواست حذف ترم نمود؟

دانشجو باید قبل از شروع امتحانات  درخواست خود را به همراه دلایل و مدارک مربوطه  به اداره آموزش تحویل دهد.


آیا مرخصی تحصیلی جزو سنوات دانشجو محسوب می شود؟

بله- مرخصی جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب می شود.

دانشجو از چه طریقی می تواند تقاضای حذف ترم خود را به آموزش اطلاع دهد؟

دانشجو بایستی تقاضای حذف ترم خود را در فرم درخواست دانشجویی  نوشته و دلایل حذف ترم را در درخواست خود ذکر کند و اصل مدارک ( مدارک ) مستدل را به همراه فرم درخواست دانشجویی به آموزش ارائه کند. آموزش پس از کسب نظر از شورای آموزشی، نظر شورا را به دانشجو ابلاغ می کند.

آیا در حذف ترم، دانشجو شهریه را پرداخت می کند؟

بله- در حذف ترم دانشجو موظف است شهریه ثابت و شهریه دروس انتخابی را پرداخت کند.

آیا حذف ترم جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود؟

بله- حذف ترم جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب می شود.


حذف اضطراری

دانشجو تا چه زمانی می تواند درخواست حذف تکدرس نماید؟

دانشجو می تواند تا زمان مشخص شده برای حذف تکدرس که از سوی آموزش اعلام می شودیکی از دروس نظری خود را با داشتن شرایط زیر حذف نماید:
  1. تعداد غیبتهای دانشجو در درس مربوطه نباید بیش از حد مجاز باشد.
  2. پس از حذف درس، تعداد واحدهای باقیمانده برای دانشجویان 90 و ماقبل و دانشجویان ورودی 93 و مابعد کمتر از 12 واحد و برای دانشجویان 91 و 92  کمتر از 14 واحد  نباشد.
  3. درس مربوطه پیش نیاز یا هم نیاز دروس آن نیمسال نباشد.
در صورت داشتن شرایط فوق، دانشجو می تواند فرم حذف تکدرس را تکمیل نموده و به آموزش ارائه کند. آموزش نیز پس از تایید گروه آموزشی مربوطه، درس مذکور را حذف می نماید.

آیا پس از حذف تکدرس شهریه آن درس به دانشجو مسترد می شود؟

خیر- در حذف تکدرس شهریه درس به دانشجو مسترد نمی شود.


معادلسازی دروس

معادلسازی چیست؟

اگر دانشجویی قبل از ورود به رشته تحصیلی فعلی  در دانشگاه یا رشته تحصیلی دیگری دروسی را گذرانده باشدبه درخواست دانشجو تعدادی از این دروس با احراز شرایطی که در ذیل خواهد آمد برای او معادلسازی می شود. دانشجو در رشته فعلی از گذراندن مجدد دروسی که برای او معادلسازی می شود معاف است.

شرایط معادلسازی دروس چیست؟

حداقل نمره قبولی برای معادلسازی 12 می باشد. این دروس باید در یک دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذرانده شده باشند.

روند ارائه درخواست معادلسازی دروس چگونه است؟

دانشجو می تواند از طریق فرم درخواست دانشجویی درخواست معادلسازی خود را از طریق ایمیل به آموزش دانشکده  ارسال کند. ضمنا دانشجو در فرم درخواست،  حتما باید نام دانشگاه محل تحصیل قبلی را ذکر کند.آموزش از طریق ارسال نامه به دانشگاه قبلی دانشجو، کارنامه تایید شده او را از آن دانشگاه درخواست می کند.پس از دریافت کارنامه با اخذ نظر گروه آموزشی مربوطه نسبت به معادلسازی دروس و اعمال دروس معادلسازی شده در سیستم آموزش دانشگاه اقدام خواهد نمود.
 
آدرس ایمیل:
elearning1@sut.ac.ir


مشروطی

مشروطی به چه معناست؟

  • چنانچه معدل نیمسال تحصیلی دانشجو در مقطع کارشناسی  کمتر از 12 باشد دانشجو در آن نیمسال تحصیلی ، مشروط تلقی می شود . دانشجوی مشروط در نیمسال بعدی بیشتر از 14 واحد درسی نمی تواند اخذ کند.
           حداکثر نیمسال های مشروطی مجاز در مقطع کارشناسی برای ورودی های 90 و ماقبل سه نیمسال متوالی یاچهار نیمسال متناوب                می باشد.
           حداکثر نیمسال های مشروطی مجاز در مقطع کارشناسی برای ورودی های 91 و مابعد سه نیمسال اعم از متوالی یا متناوب                         می باشد.

 
  • چنانچه معدل نیمسال تحصیلی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد  کمتر از42 باشد دانشجو در آن نیمسال تحصیلی ، مشروط تلقی می شود . 
           حداکثر نیمسال های مشروطی مجاز در مقطع کارشناسی ارشد دو نیمسال اعم از متوالی یا متناوب می باشد.
 

آیا معافیت تحصیلی دانشجوی اخراجی باطل می شود؟

همزمان با صدور حکم اخراج، طی نامه ابطال معافیت تحصیلی، وضعیت دانشجوی مشمول ازسوی دانشگاه به حوزه نظام وظیفه اعلام می شود و رونوشت معرفی نامه نیز به خود دانشجو ارائه می شود. دانشجوی اخراجی موظف است ظرف مدتی که در رونوشت معرفی نامه قید شده است خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی نماید.


کارآموزی

شرایط اخذ و گذراندن واحد کارآموزی چیست؟

کارآموزی مثل سایر دروس تخصصی از جمله دروسی است که دانشجو ملزم به اخذ و گذراندن آن است.
گذراندن حداقل 80 واحد درسی به عنوان پیش نیاز برای اخذ کارآموزی ضروری می باشد.
ضمنا اگر دانشجو واحد کارآموزی را در نیمسال اول یا دوم اخذ نماید مجموع واحدهای اخذ شده در آن نیمسال با احتساب کارآموزی نباید بیشتراز 16 واحد باشد. در غیر اینصورت واحد کارآموزی توسط آموزش حذف خواهد شد.
دانشجوی ترم آخر می تواند با احتساب کارآموزی حداکثر 24 واحد اخذ نماید.

دانشجو در صورت داشتن شرایط اخذ کارآموزی لازم است ضمن اخذ و احد کارآموزی در انتخاب واحد نیمسال مربوطه با استاد راهنمای مورد نظر، نسبت به هماهنگی های اجرایی برای انتخاب و تأیید محل کارآموزی اقدام نماید.


مهمان

آیا امکان مهمان شدن در سایر دانشگاهها برای دانشجویان دانشکده آموزشهای الکترونیکی وجود دارد؟

به صورت ترم کامل، خیر
اما در موارد زیر، با مهمان شدن دانشجویان دانشکده در سایر دانشگاه ها به صورت تکدرس موافقت می شود:
مهمان شدن در دروس عملی و آزمایشگاهی بصورت مهمان تکدرس
تذکر مهم: دانشجویان باید توجه داشته باشند که فقط می توانند در دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درس بصورت مهمان تکدرس اخذ نمایند.

روند اخذ دروس به صورت مهمان تکدرس به چه صورت است؟

  1. ابتدا دانشجو باید با دانشگاه مقصد بصورت شفاهی مذاکره نماید.
  2. در صورت موافقت اولیه دانشگاه مبدأ، فرم تقاضای مهمان تکدرس را نوشته و در ایام انتخاب واحد به آموزش ارائه نماید تا نامه معرفی به دانشگاه مقصد صادر شود.
  3. جوابیه نامه معرفی باید حداکثر تا قبل از زمان حذف و اضافه به این دانشکده  ارائه شود تا در صورت عدم موافقت دانشگاه مقصد ، در زمان حذف و اضافه دانشجو بتواند درس دیگری را ( در صورت تمایل ) در سامانه سما اخذ نماید.
  4. لازم به توضیح است که در صورت عدم موافقت دانشگاه مقصد و اطلاع آن پس از اتمام زمان حذف و اضافه به این دانشکده، امکان اضافه کردن درس دیگری در سامانه سما امکانپذیر نمی باشد.
  5. در پایان ترم و و حداکثر تا یک هفته پس از پایان امتحانات، دانشجو باید نامه دانشگاه مقصد مبنی بر پایان دوره را به همراه کارنامه دروس مربوطه به این دانشکده ارائه نماید تا در کارنامه دانشجو در سامانه سما ثبت شود.
  6. چنانچه دانشجو در ترم تابستان تقاضای مهمان تکدرس نماید بایستی شهریه ثابت ترم تابستان را نیزبه حساب دانشکده واریز نماید.
  7. نمره قبولی در هردرس 12 بوده و نمره زیر 12 به منزله مردودی در آن درس خواهد بود.
  8. لازم به یادآوری است واحدهایی را که دانشجو بصورت  مهمان دریک دانشگاه می گذراند عینا در کارنامه او در دانشگاه مبدأ ثبت می شود و نمرات آنها در محاسبات میانگین نیمسال و میانگین کل او منظور خواهد شد.


پروژه کارشناسی

روند اخذ و انجام پروژه کارشناسی به چه صورت است؟

پروژه پایانی یکی از دروس تخصصی در برنامه درسی مقطع کارشناسی در رشته های دایر در دانشکده آموزشهای الکترونیکی است و روال اخذ آن به صورت زیر است:

 
  • اخذ درس پروژه کارشناسی در سامانه سما با استاد راهنمای مورد نظر
  • گرفتن موضوع پروژه از طریق ایمیل یا صحبت دانشجو با استاد راهنما
  • دانلود فرم پروژه از سایت توسط دانشجو
  • تکمیل فرم پروژه و ارسال به استاد راهنمای پروژه
  • ارسال فرم پروژه بعد از تائید استاد راهنما به اداره آموزش
  • پیگیری دانشجو از آموزش جهت اطمینان از تائید پروژه (اگر فرم پروژه دانشجو مورد تائید قرار نگیرد، حتی اگر دانشجو کل پروژه را انجام داده و به اتمام رساند، پروژه دانشجو مورد قبول نخواهد و کلیه عواقب آن بر عهده دانشجو خواهد بود).
  • ارائه فایل نهایی پروژه به استاد راهنما مطابق تقویم آموزشی
  • ثبت نمره پروژه توسط استاد راهنما در سما سامانه
 
 نکته : حداقل واحد گذرانده جهت اخذ واحد پروژه دوره کارشناسی 100واحد می باشد.

           
 
 


انتخاب واحد

دانشجویان از چه طریقی باید انتخاب واحد نمایند؟

دانشجویان بایستی مطابق اطلاعیه انتخاب واحد که در سایت دانشکده درج می شود با مراجعه به سایت سما به آدرس  http://edu.sut.ac.ir/SamaWeb به صورت اینترنتی انتخاب واحد نمایند.

هر دانشجو حداقل و حداکثر چند واحد می تواند اخذ کند؟

دانشجویان ورودی 90 و ماقبل و ورودی 93 و مابعد حداقل 12 واحد و حداکثر 20 واحد
دانشجویان ورودی 91 و 92 حداقل 14 واحد و حداکثر 20 واحد


دانشجویان ممتاز که معدلشان بالای 17 باشد تا چند واحد در یک نیمسال می توانند اخذ کنند؟

دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی با معدل بالای 17 در نیمسال بعدی می توانند با موافقت دانشکده تا 24 واحد  درسی را اخذ نمایند.

آیا ضروری است در موقع انتخاب واحد ، دانشجویان شهریه پرداخت نمایند؟

دانشجویان بایستی مطابق اطلاعیه انتخاب واحد که در سایت دانشکده درج می شود شهریه را واریز نمایند.

آیا دانشجو می تواند دروس پیش نیاز و پس نیاز را همزمان اخذ کند؟

خیر- فقط در موارد زیر می تواند یک درس را همزمان با پیش نیاز آن اخذ کند :

  • درس پیش نیاز را یکبار اخذ کرده و مردود شده باشد.
  • دانشجوی ترم آخر باشد.

دانشجو در چه زمانی و از چه طریقی می تواند حذف و اضافه نماید؟

هر دانشجو در صورت نیاز بایستی در بازه مشخص شده از طرف آموزش به سایت سما مراجعه نموده و حذف و اضافه نماید.

دانشجو در حذف و اضافه چند درس را می تواند حذف و چند درس را می تواند اضافه کند؟

هر دانشجو می تواند حداکثر دو درس را اضافه یا دو درس را حذف یا دو درس انتخابی خود را با دو درس دیگر جابجا نماید مشروط بر اینکه جمع تعداد واحدهای اضافه شده و یا تعداد واحدهای حذف شده بیشتر از 6 واحد نشود، ضمنا دانشجویان در نظر داشته باشند که بعد از حذف و اضافه تعداد واحدهای دانشجو نباید از حداقل واحدها کمتر و از حداکثر واحدها بیشتر شود.


شرايط انصراف

آخرين فرصت تحويل درخواست انصراف به آموزش چه زماني است؟

به اطلاع آن دسته از دانشجويان که تمايل به انصراف از تحصيل دارند، مي رساند حداکثر مي توانند تا قبل از تاريخ پايان کلاس هاي نيمسال، درخواست انصراف را به آموزش ارائه نمايند. درغير اينصورت تا زمان اعلام نمرات و مشخص شدن وضعيت تحصيلي دانشجو امکان انصراف از تحصيل وجود ندارد.

چگونه ميتوان انصراف از تحصيل داد؟

الف) چنانچه دانشجوي کارشناسي  ورودي 90 و ماقبل باشد:
                       
     ابتدا بايد درخواست انصراف خود را به صورت کتبي به اداره آموزش ارائه نمايد و پس از موافقت با انصراف و سپري شدن يک ماه از تاريخ درخواست ، دانشجو با هماهنگي قبلي براي تسويه حساب ودريافت مدارک تحصيلي و نامه ابطال معافيت تحصيلي ( براي برادران) بايد به دانشکده آموزشهاي الکترونيکي مراجعه نمايد.

ب) چنانچه دانشجوي کارشناسي ورودي 91 و 92  باشد:
                        
     ابتدا بايد درخواست انصراف خود را به صورت کتبي به اداره آموزش ارائه نمايد و پس از موافقت با انصراف و اتمام نيمسال ، دانشجو با هماهنگي قبلي براي تسويه حساب ودريافت مدارک تحصيلي و نامه ابطال معافيت تحصيلي ( براي برادران) بايد به دانشکده آموزشهاي الکترونيکي مراجعه نمايد.

ج) چنانچه دانشجوي کارشناسي  ورودي93 و مابعد باشد:
                        
    ابتدا بايد درخواست انصراف خود را به صورت کتبي به اداره آموزش ارائه نمايد و پس از موافقت با انصراف و سپري شدن دو ماه از تاريخ درخواست ، دانشجو با هماهنگي قبلي براي تسويه حساب ودريافت مدارک تحصيلي و نامه ابطال معافيت تحصيلي ( براي برادران) بايد به دانشکده آموزشهاي الکترونيکي مراجعه نمايد.

د) چنانچه دانشجوي کارشناسي ارشد  ورودي93 و ماقبل باشد:
                        
   ابتدا بايد درخواست انصراف خود را به صورت کتبي به اداره آموزش ارائه نمايد و پس از موافقت با انصراف و سپري شدن يک ماه از تاريخ درخواست ، دانشجو با هماهنگي قبلي براي تسويه حساب ودريافت مدارک تحصيلي و نامه ابطال معافيت تحصيلي ( براي برادران) بايد به دانشکده آموزشهاي الکترونيکي مراجعه نمايد.

ه) چنانچه دانشجوي کارشناسي ارشد  ورودي94 و مابعد باشد:
                        
   ابتدا بايد درخواست انصراف خود را به صورت کتبي به اداره آموزش ارائه نمايد و پس از موافقت با انصراف و سپري شدن دو ماه از تاريخ درخواست ، دانشجو با هماهنگي قبلي براي تسويه حساب ودريافت مدارک تحصيلي و نامه ابطال معافيت تحصيلي ( براي برادران) بايد به دانشکده آموزشهاي الکترونيکي مراجعه نمايد.
       

دانشکده آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی سهند
تبریز - بلوارملت - جنب تراکتورسازی
 
پست الکترونیک | الف تا ی | نقشه سایت | تماس با ما
طراحی و نگهداری: مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی سهند
کلیه حقوق نشر محفوظ است